Každý, kto si prečíta čo len najstručnejšie curriculum vitae Pala Macha ľahko zistí, že Palo Macho je svojím školením aj svojím súčasným pôsobením umelecký sklár, ktorého dielo sa rozvíja v rôznych fazetách. Je to autor vášnivo experimentujúci, autor vyhľadávajúci rôzne podnety, autor živo verejne d...
Autorská spolupráca Pala Macha vo dvojici s pozvaným (prizvaným, vyzvaným) umelcom je ohraničená spoločným dielom, do ktorého každý z nich vnáša špecifiká svojej disciplíny. Obaja pritom hľadajú možnosti vzájomného spojenia, prestupovania a presahov týchto osobitostí. V samotnom diele sa tak zhmotň...
Už antičtí filozofové věděli, že vidění není samozřejmost, a aby je nějak vysvětlili, uchýlili se k tvrzení, že předpokládá nějaké prostředí, médium neboli živel, který je umožňuje. Tento živel nazvali průzračností. Je to médium, to znamená, že viděním prostředkuje, aniž je samo viditelné. Je tedy p...
Telo, v opozícii voči potrebám ducha, patrí k ústredným témam západnej vizuálnej kultúry. Jeho povrch, gestá, farba, záhyby a proporcie neprestali priťahovať, fascinovať, inšpirovať, no tiež odpudzovať, či pohoršovať. Raz bolo symbolom božskosti, krásy a dokonalosti, inokedy hriechu, úpadku a zvráte...
Jozef Jankovič a Palo Macho: dvaja umelci, jedna výstava. Na prvý pohľad jednoduchá matematika. Lenže ak sa začneme pozornejšie zaoberať jednotlivými artefaktmi, čoskoro sa ukáže, že až taká jednoduchá matematika to nie je, pretože máme do činenia s tromi skupinami (ak chce čitateľ pokračovať v mate...
Výstava, pri ktorej koncepcii a tvorbe sa spojili dvaja umelci z rôznych oblastí, sochár Jozef Jankovič (1937) a sklár – maliar Palo Macho (1965), prináša niekoľko experimentov naraz. V tomto prípade nejde iba o „trans“ generačný dialóg, ale aj o dialóg dvoch pomerne odlišných a rozdielnych svetov i...
Palo Macho (nar. 22. septembra 1965 v Streženiciach pri Púchove, Slovensko) patrí k mladým talentom súčasného slovenského umeleckého skla, ktorý svojou terajšou tvorbou nabáda a oprávňuje k pozornosti. Nepodobá sa na nikoho zo svojich súčasníkov, ba ani predchodcov. Rozhodol sa ísť vlastnou cestou –...
Palo Macho patrí k najoriginálnejším súčasným slovenským sklárom a je známy predovšetkým svojimi novátorskými prístupmi ku sklu. Výnimočnosť jeho pozície je v tom, sa dlhodobo zaoberá maľbou na skle a v skle; v tejto oblasti už dosiahol pozoruhodné výsledky rešpektované doma a v zahraničí. Je maliar...
Spolupráce dvou kreativních osobností může vyústit do různě přesvědčivých výsledků. Prosazení jedné z nich na úkor druhé většinou spíše rozmělňuje individuální výkony obou zúčastněných, vzájemný a přílišný respekt může vyprodukovat dílo spíše průměrné (viz, v rocku, pokus o duet Johny Wintera a Jimm...
Macho: V roku 2000 si prvý raz navštívil môj ateliér. Od tej doby systematicky sleduješ vývoj mojej tvorby a bol si iniciátorom, organizátorom a kurátorom mnohých výstav, na ktorých som vystavoval svoje diela. Čo ťa vtedy na mojej tvorbe tak upútalo?
Michalovič: Musím sa priznať, príjemne m...
Intermediálne založenie tvorby Pala Macha, jeho vytrvalý prieskum rozhrania vybraných médií výtvarného umenia a ich možných konceptuálnych fúzií, sa pripomína pravidelne. Zameriam sa teda hneď od začiatku na kontext, ktorý umenovedné či filozofické reflexie Machovej maľby v skle naznačujú len zriedk...
Palo Macho si v rámci materiálu skla zvolil ako jediný v kontexte slovenského umenia maľbu na sklo. Jeho postavenie je do istej miery ambivalentné a vyplýva z neho isté outsiderstvo – Palo Macho je bytostným maliarom, ale do prehliadok súčasnej maľby nebýva zaraďovaný. Zostáva priraďovaný k skláro...
Výstava Pala Macha, ktorá má názov IN EXTENSO, prezentuje práce z posledného obdobia. Základ výstavy tvoria obrazy zo skla, ktoré inklinujú k výtvarnej poetike geometrickej maľby. Autor sa pokúsil novým spôsobom definovať základné tvaroslovie geometrickej maľby, pričom do popredia jeho záujmu sa dos...
Motív nádoby ako problém vzrušoval Pala Macha už dlhšie, veď je sklár a nádoba ako taká vždy (možno už od nepamäti) – technologicky, remeselne i tvarovo – patrila do rúk sklárom. Treba však povedať, že nie do Machových rúk, pretože na skle a v skle ho skôr vzrušovali iné témy a iné veci, hlavne maľo...
Výsek z díla, tvořený čtyřmi „zátišími“ a čtyřmi „nádobami“, u nichž se krátce zastavím, představuje sice jen zlomek práce „malíře skleněných obrazů“, ale zlomek výmluvný, přesvědčivý a jako celá Machova tvorba – originální v silném slova smyslu, tzn. neodvozený, ale ani nepodbízivý, nenabízející sn...
Spolupráca Pala Macha so Svätoplukom Mikytom vznikla z iniciatívy Pala Macha so zámerom ukázať možnosti integrácie rôznych médií. Znalosti a suverénne ovládanie technológie umožňuje Machovi do sveta skla uviesť výtvarníkov, pre ktorých je toto médium neznáme a nové.
Palo Macho sa ako jediný v rámc...
Spoločná tvorba je zaujímavá, ale riskantná záležitosť. Oplatí sa však riskovať, pretože výsledok môže prekvapiť všetky zainteresované strany. Ináč tomu nebolo ani v prípade tvorby spoločných objektov Jany Hojstričovej a Pala Macha.
Na začiatku boli fotografie Jany Hojstričovej. Ako fotografku j...
Palo Macho tvorí zvláštne obrazy. Prečo zvláštne? Na jednej strane preto, že nezobrazujú ľudské postavy, nenapodobňujú veci zoskupené do zaujímavých útvarov, neukazujú pôsobivé sakrálne alebo nefabulujú profánne príbehy. Tvorca týchto obrazov v princípe odmieta podriadiť farby a línie reprezentácii...
L ́arroseur arrosé (slovensky poliaty polievač) – to je pôvodne krátky film, ktorým sa začínajú dejiny hraného filmu. Dej je jednoduchý: záhradník polieva záhradu a náhle mu nejaký nezbedný chlapec pristúpi hadicu; mysliac, že hadica sa upchala, začne záhradník skúmať jej ústie; vtedy chlapec odtiah...